Etiketter

, , , , , ,

Stickad filt

Länkarna uppdaterade 2023-08-20

Mitt lilla barnbarn snart två år har just börjat förskolan. I och med detta fick jag önskemål om att sticka en filt för ”sovstunden”.

När jag planerade arbetet hade jag min mamma i åtanke. Hon stickade en mängd rutiga babyfiltar till Röda Korset, men när hon i 90-årsåldern blev alltmer demenssjuk kunde hon visserligen fortfarande sticka men klarade inte av med att byta garn. Detta förde med sig att hon fick hålla på med fyra stickningar samtidigt och när jag hälsade på henne hjälpte jag henne att byta garn på samtliga stickningar. – I mitt stilla sinne tänkte jag varför kan babyfiltarna inte stickas randiga i stället! Så det gjorde jag nu, vilket dock inte innebär att man måste vara demenssjuk för att sticka en randig filt!

Slöjd-Detaljer och Panduro har ett lite grövre lättvättat akrylgarn: Molly från Järbo Garn, som jag använde. Andra tänkbara garner är t.ex. Sandy som säljs av bl.a. Ohlssons tyger eller om man har lämpliga restgarner.

Med Molly-garnet stickade jag fyra remsor med 25 maskor.  (Garnåtgång 600 g).
Filten blev 85 cm på bredden och 80 cm på längden  

Hopsömnad: efterstygn eller kaststygn. (Hade det gällt min demenssjuka mamma som skulle sy ihop filten, hade det fungerat om jag nålade ihop delarna och påbörjat sömnaden.)

Kv. Stickad filt delarKv. stickad filt ihopsatt

.

.

.

.

.


.
.
.
………………………………………………………………………………………

.
Täcke stickat randigt

Det här stickade sängöverkastet hittade jag i boken ”Det bästa ur Allt om handarbete” från Bonniers tryckt 1975. Där är överkastet stickat i 10 cm breda ränder i rätstickning som sen virkats ihop genom de bakre maskbågarna. Ett sådant arbete varar länge och kan säkert utföras av många med demenssjukdom om de har kunnat sticka sedan tidigare. Eventuellt med lite assistens beträffande uppläggning, avmaskning och hopvirkning.
………………………………………………………………………………………
.

Virkad schal Fuga Tweed 1. Virkad schal Fuga tweed 2

Länk till mönster för lättvirkad långschal. Klicka här 
………………………………………………………………………………………

Virkad 8 kv                               Virkad 1

 Länk till mönster för lättvirkad topp. Klicka här
………………………………………………………………………………………
.

Capeschal turkos liten

Capeschal turkos delar.

.

.

.

.
Mönster på denna mycket lättstickad cape
, stickad i två remsor med rätstickning.
Klicka här.
……………………………………………………………………………………