Etiketter

, , ,

Tryckknäppen 1

Denna gång har jag prövat med en för mig ny metod av hopfästning, nämligen nittryckknappar. Dessa verkar vara både praktiska och tidsbesparande om man jämför med t.ex. isömnad av blixtlås. Jag kan tänka mig att knäppena också skulle kunna fungera bra på natt-, under- och barnkläder.
En annan fördel är att de inte skaver vilket kardborrband kan göra. Tången kan också användas till Pryms olika tryckknappar och öljetter.
Till nackdelarna hör att tången är ganska dyr och inte helt lätt att hantera och om jag skall vara riktigt ärlig tycker jag att det är lättare att knäppa ihop med vanliga tryckknappar.

Utgå från t.ex: Klänningsmönster till ärmlös klänning. Mönstret finns i storlekarna: 36, 40, 44, 48 och 52 klicka här.
På den sida av framstycket du vill kunna öppna ta c:a 3 cm till sömsmån så att du kan vika tyget dubbelt när du fäster knäppena. På motsvarande sida av bakstycket ta c:a 6 cm sömsmån, så att sidstyckena med knäppningen kan ligga omlott c:a 3 cm.

Tryckknappar 4

.
Verktyg man behöver:

Nittryckknappar
Verktyg som hör till prym-tången (d.v.s. de 2 små delarna som ligger mellan knäppena och tången på bilden ovan.)
Prym-tång Vario
Dessa artiklar säljs av bl.a. Bibbis textilSkapamer och  Ohlssons tyger.

Beskrivning hur du fäster knäppena:
Har du inte använt en sådan tång tidigare, föreslår jag att du först övar dig ett par gånger på en lös tygbit. Man måste trycka ganska hårt för att de skall fästa. (Beskrivningen på verktygets baksida är åtminstone för mig helt obegriplig!)

Det ligger tre olika knappdelar i förpackningen, där ”knäppsidorna” är olika. Så här ser de respektive knäppena ut när de är fastnitade.

Tryckknappar 1

.

.

.
.
.

.
..
.
1. Markera ut var du vill ha tryckknäppena
(på min klänning placerade jag knäppena 1½ cm från kanten med 6 cm:s mellanrum). Se till att du inte syr klänningen alltför tight, det är inte snyggt om det glipar i sidan!

2. Börja med att fästa verktygen i tången, se nedan.

Tryckknappar 5


.
..

..
..
.
3.
Tryck knappen med piggen genom tyget. Kläm sen fast ”knäppdelen” med tången.    (Se till att du inte lägger respektive ”knäppdel” upp och ner.)

Tryckknappar 7Tryckknappar 3

 

.
..

.
.
Kontrollera att tryckknäppena hakar i varandra, gör de inte det försök med att trycka ihop dem hårdare. (Ett av mina knäppen fungerade inte alls, jag tog då en hovtång knipsade bort det och satte i en ny!)
.

Tryckknappar 2.

I bloggen ”Jag syr mina egna kläder” finns beskrivning på en mycket trevlig body till baby med nittryckknappar.
………………………………………………………………….