Etiketter

, , , , , , ,

Virkad schal Fuga Tweed 1.

                                Länkarna uppdaterade 2023-07-27

Detta plagg visste jag inte riktigt vad jag skulle kalla, till slut blev det långschal. Den är tänkt att fungera som ett värmande plagg som man inte behöver trä i armarna och som ändå inte glider ner. Schalen består av ett enda rakt stycke placerat över axlarna med hål för huvudet. (Att också den här virkade schalen blev kamelhårsfärgad beror på att jag fick garnet, hade jag köpt garnet hade det nog blivit en annan färg!)

Garnåtgång 3½ hg Fuga Tweed från Järbo Garn
(40 % Ull, 57 % akryl, 3 % viscose. 50 g =121 m)

Virknål nr 5
Färdigt mått: 84 x 110 cm

Garnet verkar ha utgått ur Järbos sortiment, men de har nu ett liknande garn som heter Fuga med 50% ull och 50 % akryl, se: https://www.jarbo.se/search/?q=fuga

Tekniken jag använde här är dubbelstolpar, vill man ha den tätare är t.ex. fasta maskor, halvstolpar, stolpar eller stickning alternativ. Garnkvalité och storlek på schalen kan naturligtvis också varieras.

Beskrivning på dubbelstolpar från Drops Design, se: https://www.garnstudio.com/video.php?id=28&lang=se

Jag hade sju nystan att utgå från. Bredden ville jag  ha till  84 cm, längden fick bli vad den blev. Jag började med att göra en provlapp med virknål nr 5, för att kunna räkna ut hur många maskor jag  behövde, det blev 86 maskor. Schalen blev 110 cm lång med en öppning 24 cm för huvudet.

Med mina 86 maskor virkade jag 43 cm. Sen delade jag på arbetet (för öppningen) d.v.s. jag virkade 43 m i 24 cm, sen virkade jag de övriga 43 m också 24 cm, sen virkade jag åter 86 m över hela bredden i 43 cm.

För att få halsen och uppläggningsvarvet lite snyggare, virkade jag ett varv fasta maskor runt hals och uppläggningsvarv.

Virkad schal Fuga tweed 2

.

.

.

.

.

.

.

.
………………………………………………………………………………..

Till översikt över: Samtliga stickade, virkade & påtade plagg – översikt! 
…………………………………………………………………………………………..