Etiketter

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Kofta respektive jumper

Beskrivningen gäller dels för vanlig kofta och dels för tröja som träs på framifrån vilken är avsedd att användas vid assisterad påklädning. Tröjor som är knäppta på ryggen är speciellt användbara för personer med smärta i leder och muskler som har svårt att trä i armarna i sidled samt för personer med demenssjukdom som inte vill sätta på sig plagg som träs över huvudet eller som tar av sig plagg också när de inte skall det.

Kan personen trä tröjan över huvudet stickar man fram- och bakstycket lika.

.

.

.

Såhär ser plagget ut framifrån om det är en kofta och bakifrån om det är en tröja som knäpps på ryggen.
.

………………………………………………………


Plaggen är mycket enkla att göra, även av den som inte är så van att sticka. Stickningen består av sju fyrkantiga bitar i rätstickning, vill man hellre sticka den i slätstickning, mosstickning etc. går det naturligtvis också bra. 

………………………………………………………

Stickning vid demenssjukdom
Både när det gäller kofta eller tröja har jag valt att inte snedda av för axlarna eller ringa ut vid halsen. Detta beroende på att jag vill göra modellen så enkel som möjligt för att icke stickvana skall klara av stickningen utan att behöva följa ett mönster.

Om hjälp kan ges med maskantal, uppläggning, avmaskning och montering tror jag många stickkunniga med demenssjukdom kan klara av stickningen.  Min demenssjuka mamma t.ex. stickade Röda Korsets babyfiltar i rätstickning ända upp i 90-årsåldern, vilket hon hade stort utbyte av.
……………………………………………………….
.

Garn & garnåtgång   

Till detta plagg använde jag ett tunt ullgarn Drops Merino Extra Fine superwash-behandlad köpt på Adlibris.
Ohlssons tyger har superwashgarnet Viking. Vill man ha ett billigare och grövre garn som är mer snabbstickat kan syntetgarn vara ett alternativ.

Till min kofta respektive jumper gick det åt  c:a 450 g Drops Merino Extra Fine med stickor nr 4.
……………………………………………………….

Storlek & maskantal

 

  .
+ 12 cm för vuxna (about 5 inch)
.
.
.
.
Mät övervidd på den som skall ha plagget + c:a 12 cm  i rörelsevidd för vuxen (för barn mindre).
Överviddsmåttet inklusive 12 cm delas med 2 till den sida av plagget som inte är delat och med 4 till de sidor som är delade.
Exempel: Om övervidden är 100 cm, lägg till 12 cm = 112 cm. Till en väst blir då ryggstycket 56 cm och de två framstyckena 28 cm var.

Gör sen en provlapp med det garn du skall använda och räkna ut maskantalet.

Längden på koftan/tröjan mäts från axeln, min gjorde jag 60 cm.
När jag skulle mäta ut ärmarnas längd och bredd väntade jag med måttagningen till efter det att jag sytt ihop axelsömmarna. Jag mätte då ut längden och prövade mig fram med en påtråcklad tygbit för att se vilken bredd jag ville ha på ärmarna. Mina ärmar gjorde jag 32 cm breda och 36 cm långa.

De två små infällda bitarna som sitter under ärmarna gjorde jag 11 x 11 cm.
……………………………………………………….
.

Röd stickning-2730 (1)

 

Montering

Mät först ut hur stor öppning du behöver för att huvudet lätt ska gå igenom. Vid hopsömnad av plaggdelarna använd stickgarnet och sy efterstygn. Om man tycker att ärmhålen blir för vida över axeln, kan man sy av med en sneddad söm enligt bilden ovanför, c:a 3 cm från axeln.

Sy sen fast ärmlapparna på ärmarna och sy ihop ärmen. enligt fig.1.
Lägg mitten på ärmens överdel mot axelsömmen, nåla och sy fast ärmen med efterstygn enligt fig. 2
Runt hals, fram- och nederkanter virkade jag ett varv i blått garn med nedtag ungefär i varannan maska.

ärm 2-7600.17-12-27

.

.

.

.
.
.

Fig. 1

ärm-2827    Fig.2
………………………………………………………

 :
Hopknäppning & eventuell utsmyckning

Om man vill kunna knäppa västen, med enkelt utförd knäppning kan man t.ex. knäppa den med knappar och virkade hällor.

Till hällorna lade jag upp 15 luftmaskor, ändarna knöt jag ihop till en ring med en råbandsknut, sen fäste jag ihop ändarna med sytråd för att skarven inte skulle bli för grov. Hällorna sydde jag sen fast runt knapparna på höger sida på damkoftan och på vänster sida på herrkoftan.

Ett alternativ, speciellt om man har svårt för att knäppa knappar är att sy i ett delbart blixtlås, då gärna med ring eller stor kläpp som är lätt att dra upp/ned.

Tröja: Om denna skall knäppas på ryggen av annan person är blixtlås att föredra.
………………………………………………………

Länkar:

Blommorna & bladen på koftan är från beskrivning i Järbos mönster med vantar och mössa som tidigare kunde laddas ner gratis, men verkar nu bara finnas att köpa med artikelnummer 91320.

Liknande blom- & bladmönster har Bautawitch: https://bautawitch.se/2013/03/31/diy-virkade-rosor/
……………………..
Mönster till dubbel ros har Silles hantverk. sehttp://kumake.blogspot.se/2010/04/virkad-blomma.html
……………………………………………………….

 

 .
.
.
.
Beskrivning på virkade knappar .
.
……………………………………………………….

.

.

:
.
.

Koftor för barn och vuxna öppningsbara med blixtlås på ryggen
……………………………………………………….

.

.
.
.

Stickad tröja med delbar rygg  (Beskrivningen gäller både för barn & vuxna)
………………………………………………………
.
.
.
.
.
.*
.
.


Jumper/kofta med volangärmar för barn och vuxna
………………………………………………………
.

.
.
.
.

.

Cape stickad i rätstickning
………………………………………………………………………….