Etiketter

, , , , , , , , ,

.
                                                          Länkarna uppdaterade 2024-03-01
Beskrivning på stickad topp/jumper även lämplig vid rörelsenedsättning.

söndag 2-2304

Toppen är mycket enkel att göra, den består av två raka stycken.
Jag hade först tänkt sticka den i ett enda stycke, men stickningen blev för tung.
Garn och sticksätt kan varieras.

Vid rörelsenedsättning kan man låta toppen vara öppen i den ena eller båda sidorna och sy i ett eller två delbara blixtlås.
Har man ingen rörelsenedsättning och gör toppen tillräckligt vid kan man sy ihop den i sidorna och dra den över huvudet vid påklädning.
…………………………………………………………

Stickning vid demenssjukdom

Att jag valt att sticka toppen i två lika stora fyrkanter och inte sneddar av för axlarna eller ringar ut vid halsen beror på att jag vill göra modellen så enkel som möjligt för att icke stickvana skall klara av stickningen utan att behöva följa ett mönster.

Om man hoppar över mönsterstickningen, stickar toppen i rätstickning och får hjälp med maskantal, uppläggning, avmaskning och montering tror jag många stickkunniga med demenssjukdom kan klara av stickningen.  Min demenssjuka mamma t.ex. kunde sticka rätstickning ända upp i 90-årsåldern, vilket hon hade stort utbyte av.
.……………………………………………….

Garn & garnåtgång   

Eftersom jag gillar bomullsgarn stickade jag denna topp med det. Jag valde Järbos merceriserade bomullsgarn 8/4 köpt på Panduro också Drops och Ohlssons tyger har bomullsgarner. Väljer man ett syntetgarn är det oftast billigare och finns i grövre kvalitet.
Till min jumper i slätstickning gick det åt 7 nystan Järbo 8/4 merceriserade bomullsgarn  á 50 gram. Färg: 32018, Lin. Stickor nr 3.
…………………………………………………………
.

Storlek & maskantal

 söndag 1-2312                                                

+ 12 cm (about 5 inch)

.
.

.

.

.

.

Mät övervidd på den som skall ha plagget + 12 cm i rörelsevidd för vuxen (för barn mindre).
Längden på toppen mäts från axeln, min topp gjorde jag 62 cm.
Börja med att göra en provlapp med det garn du skall använda och räkna ut maskantalet.

Tycker man det är besvärligt med dekormönstret är det bara att hoppa över.

Fram- och bakstycke gjorde jag lika stora.
De två första och de två sista maskorna på varje varv stickade jag räta.

Bakstycket på bilden: 1½ cm rätstickning, 59 cm slätstickning, 1½ cm rätstickning.
Framstycket på bilden: 1½ cm rätstickning, 45 cm slätstickning, 5 rader med dekormönster, 7½ cm slätstickning, 1½ cm rätstickning 
…………………………………………………………

.
DEKORMÖNSTER (Inspiration till mönstret har jag fått genom http://www.stickskolan.se)


.
söndag 6-7425

Varv 1. På det ”aviga varvet” 1 rätt varv
Varv 2. På det ”räta varvet” * 1 omslag, 2 aviga maskor tillsammans* o.s.v
Varv 3. På det ”aviga varvet” 1 rätt varv
Varv 4. På det ”räta varvet” 1 rätt varv.
Varv 5. På det ”aviga varvet” 1 avigt varv.
Varv 6. På det ”räta varvet” 1 rätt varv.
Börja sen om igen med varv 1 o.s.v.
…………………………………………………………
.

Montering

Mät först ut hur stor öppning du behöver för att huvudet lätt går igenom. Om man tycker att ärmhålen blir för vida över axeln, kan man sy av med en sneddad söm enligt bilden här nedan, c:a 3 cm.
                                          

Delbart blixtlås är mest praktiskt för detta plagg, sådana säljs t.ex. av Ohlssons tyger och Tygverket (S:t Paulsgatan 3 & 19 i Stockholm)
OBS! Blixtlås benämns ibland för dragkedja, vilket kan vara bra att veta eftersom det ibland måste användas som sökord i en del webbutiker.

Blixtlåset på mitt plagg har dragring, den är visserligen lätt att dra i men kan skava mot armen så ett blixtlås utan ring hade nog varit bättre!
…………………………………………………………
.

Stickad topp 6
…………………………………………………………

Länk till liknande plagg som är virkat, klicka här

Länk till Cape stickad i rätstickning, som också är mycket enkel att göra, klicka här
…………………………………………………………