Etiketter

, , , , , , , , , , , , , , ,

……………………………………………………….
..
Toppen som träs på framifrån har öppningsbar rygg. Den är avsedd att användas vid assisterad påklädning, som är speciellt användbar för personer med smärta i leder och muskler och som har svårt att trä i armarna i sidled samt för personer med demenssjukdom som inte vill sätta på sig plagg som träs över huvudet eller som tar av sig plagg också när de inte skall det. (Exempel; på min mammas demensboende förekom det att en man kom ut i dagrummet utan en tråd på kroppen!)  .
……………………………………………………….
.

Beskrivning på stickad väst & topp

 

Västen/toppen är mycket enkel att göra, den består av tre raka stycken i rätstickning. Är man stickvan kan man naturligtvis använda valfritt mönster samt stickteknik och om man skall sticka en topp dela bakstycket i två delar.
……………………………………………………….
.

Stickning vid demenssjukdom

Både till väst eller topp har jag valt att inte snedda av för axlarna på stickningen eller ringa ut vid halsen. Detta beroende på att jag vill göra modellen så enkel som möjligt för att icke stickvana skall klara av stickningen utan att behöva följa ett mönster.

Om hjälp kan ges med maskantal, uppläggning, avmaskning och montering tror jag många stickkunniga med demenssjukdom kan klara av stickningen.  Min demenssjuka mamma t.ex. stickade Röda Korsets babyfiltar i rätstickning ända upp i 90-årsåldern, vilket hon hade stort utbyte av.
……………………………………………………….
.

Garn & garnåtgång   

Till detta plagg använde jag ett tunt ullgarn Drops Merino Extra Fine superwash-behandlad. Ullgarn är skönt om man skall ha den till en värmande väst, skall man använda den som topp föreslår jag ett bomullsgarn, som säljs tex av Panduro och Ohlssons tyger. Vill man ha ett billigare och grövre garn som är mer snabbstickat kan syntetgarn vara ett alternativ.

Till min ylleväst alternativt topp i rätstickning gick det åt 350 g Drops Merino Extra Fine. Stickor nr 4.
……………………………………………………….


Storlek & maskantal

.
  .   

  .
+ 12 cm för vuxna (about 5 inch)
.
.
.
Börja med att göra en provlapp med det garn du skall använda och räkna ut maskantalet.
Mät övervidd på den som skall ha plagget + c:a 12 cm i rörelsevidd för vuxen (för barn mindre).
Längden på toppen/västen mäts från axeln, min topp/väst gjorde jag 60 cm.

Överviddsmåttet inklusive 12 cm delas med 2 till den sida av plagget som inte är delat och med 4 till de sidor som är delade.
Exempel: Om övervidden är 100 cm, lägg till 12 cm = 112 cm. Till en väst blir då ryggstycket 56 cm och de två framstyckena 28 cm var.
……………………………………………………….

.
Montering

Mät först ut hur stor öppning du behöver för att huvudet lätt går igenom. Om man tycker att ärmhålen blir för vida över axeln, kan man sy av med en sneddad söm enligt bilden, c:a 3 cm från axeln.
Mät hur stora ärmhål som behövs.
Sy sen ihop axel- och sidsömmarna med garnet med efterstygn.
……………………………………………………….
.
.
Hopknäppning & eventuell utsmyckning 
.

.
Väst: 
Runt västarna virkade jag ett varv med fasta maskor i avvikande färg med nedstickning i varannan maska.
Om man vill kunna knäppa västen, med enkelt utförd knäppning kan man t.ex. knäppa den med knappar och virkade hällor.

Till hällorna lade jag upp 15 luftmaskor som jag knöt jag ihop med en råbandsknut, därefter fäste jag ihop ändarna med sytråd för att skarven inte skulle bli för tjock. Hällorna sydde jag sen fast runt knappen på höger sida på damvästen och på vänster sida av herrvästen.

På den nedre bilden har herrvästen blixtlås.

Topp: Om denna skall knäppas på ryggen av annan person är blixtlås att föredra.

……………………………………………………….
.
.
LÄNKAR

Virkade blommönster:
De på bilden är från Järbos beskrivning 91320 (med lite förenkling av blommorna). http://media.jarbo.se/patterns/pdf/91320_low.pdf?&artnr=91320&lang=se
……………………..
Länk till liknande mönster: https://bautawitch.se/2013/03/31/diy-virkade-rosor/
……………………..
Länk till dubbel ros: http://kumake.blogspot.se/2010/04/virkad-blomma.html
……………………………………………………….
.

 

.
.
Beskrivning på virkade knappar 
(kommer i ett senare inlägg).
:
……………………………………………………….

.
.

Stickad topp för barn eller vuxen som kan göras öppningsbar i sidan
.

……………………………………………………….

:
.
:
Virkad topp för barn eller vuxen som kan göras öppningsbar i sidan
:
……………………………………………………….
.

.
.
.  .
Cape-schal i rätstickning 
……………………………………………………….