Etiketter

, , , , , ,

Schal på person, 11 cm höjd. Med text.

                                              Uppdaterad 2024-03-04
Smidig halsvärmare tillverkad i ett stycke och hopsydd framtill. Den fungerar ungefär som en lös polokrage, men ligger ner mot halsen
. Idén  till denna halsvärmare hittade jag i ett inlägg i Textilhantverk iFokus där den var stickad i Alpresår. Klicka här 

Använd gärna restgarn. Till halsvärmaren går det åt c:a 1 hg åt vuxen och lite mindre för barn. Om man vill ha ull- eller syntetgarn är en smaksak. Till de virkade valde jag ett extra mjukt garn, för att de inte skulle skava mot halsen.

Eftersom halsvärmaren består av en rak bit och är enkel att utföra tror jag också att virk-, påt- och stickkunniga personer med demens skulle klara av att göra en sådan eventuellt med lite assistens med uppläggning, avmaskning och montering. (När det gäller stickad halsvärmare fungerar det också med lös rätstickning om man tycker att resårstickning är besvärlig.)

Till vuxna gjorde jag halsvärmarna mellan 15 – 18 cm breda och 60 – 65 cm långa.
Till en 2-åring gjorde jag halsvärmarna 11 cm breda och 40 – 45 cm långa.

Antal maskor för stickning och virkning är beroende på garngrovlek och nummer på stickor och virknål.

Gör ett masktäthetsprov och räkna ut hur många maskor som behövs till den bredd du vill ha.
………………………………………………………………………………….

STICKADE HALSVÄRMARE
Röd schal stickad. Med text. Höjd 11 cm.

Till vuxen: Rött restgarn (vet inte vilken sort, stickor 3½)
Jag lade upp 46 m och stickade resårstickning 2 räta, 2 aviga i 60 cm.
Bredden blev 15 cm.
……………………………..

rosa schal

Till barn (2 år): Rosa akrylgarn Primi Lavori (3-trådigt garn. 133m/50 g)  .
Stickor nr 4.
Jag lade upp 38 m och stickade resårstickning 2 räta, 2 aviga i 40 cm. Bredden blev 11 cm.
………………………………………………………………………………….

VIRKADE HALSVÄRMARE

Blå schal virkad med text 11.cm hög.

Till vuxen: Garn Molly (ett tjockt mjukt akrylgarn från Järbo Garn).
Virknål nr 7.
Jag lade upp 20 m löst och virkade fasta maskor i 60 cm. Bredden blev 18 cm. 
……………………………..

Blårandig schal. Med text. 11 cm hög.

Till  barn, 2 år: Garn Molly. Jag lade jag upp 14 m löst och virkade ränder med fasta maskor, 4 varv omväxlande i blått och vitt i 45 cm.  Bredden blev 11 cm.
………………………………………………………………………………….

PÅTAD (quick knit) HALSVÄRMARE

Blå schal påtad.med text 11 cm hög

För vuxen (denna är påtad i en rund ring och blev därför dubbel)
Påtring med 18 cm:s diameter.

Garn: Lady (ett akrylgarn från Järbo Garn, 125m/50g).
Jag påtade med dubbelt garn runt ringen i 65 cm. När jag maskat av och vikit ihop det påtade blev bredden 13 cm.

Beskrivning hur man påtar (fungerar också om man bara kan använda en hand), klicka här
………………………………………………………………………………….

Montering på samtliga: Sy fast den ena kortändan mot långsidan enligt de högra fotona.
………………………………………………………………………………….

Rosa schal på barn10 cm. Med text.

………………………………………………………………………………….