Etiketter

Rosa klänning med text 2

Klänningen är både lättsydd och lättpåtagbar.
Jag har inte själv konstruerat den, mönstret hittade jag i mina gömmor, det är minst 50 år gammalt!
Klänningen består av ett rakt stycke med uttag för armar och en dragsko (=kanal för band) upptill.

Klänningen kostade mig inte ett öre, tyget på bilden är från en gammal lakanspåse och snedremsa hade jag hemma. Skall man köpa tyg kan man t.ex. välja Seersucker (bäckebölja) om man vill ha ett strykfritt bomullstyg, men modellen är å andra sidan mycket lättstruken eftersom man kan lägga ut klänningen platt.
Rosa klänning kv

Materialåtgång:
Tyg: 35 – 45 cm
Klänningens färdiga längd är 30 cm. För att den inte skulle växas ur med en gång gjorde jag fållen 10 cm bred sydd på symaskin med lösspänd tråd och största stygnlängd, (för att lätt kunna lägga ner den.)
Band: c:a 1 m till halsen. Om man så önskar kan man sätta på en volang eller brodyrremsa på klänningen. Brodyren som är på bilden är hopskarvad av två restbitar som jag hade i min ägo.
Sömsmåner: C:a 2 cm i halsen och i sidorna. Fåll nertill, gärna bred.

Arbetsbeskrivning:
1. Klipp ut en bit 75 x 35 – 45 cm och markera ut för ärmhålen.
2. Fålla sidsömmarna på maskin.
3. Gör en dragsko för halsen anpassad efter bandets bredd.
4. Kanta ärmhålen med snedremsor. Om man inte vill göra en tvärvändning vid ärmhålens sidor, kan man sy fast underdelen av snedremsan för sig och överdelen för sig.
5. Dra i bandet i dragskon samt sicksacka eller fålla bandets ändar, så att det inte fransar sig.

Rosa klänning med text.jpg

.babyklänning med ny text.jpg………………………………………………………………………………………………………………………..