Etiketter

,

Enkel åkpåse för bloggbild


Åkpåse lämplig för höst och vår eller när man känner sig frusen.

Åkpåsen är mycket lätt att sy. Den går naturligtvis att använda såväl inom- som utomhus. Den glider inte heller ner lika lätt som en pläd på golvet.
Och varför inte göra en åkpåse i vattentätt tyg eller plastbelagd väv som regnskydd för knän och ben?

Mönsterdiagram 1 ruta = 5 cm = 2 inch
Tygåtgång c:a 150 x 120 cm

OBS! Du kan sitta i rullstolen och dra på dig åkpåsen. Materialet till åkpåsen bör vara varmt och lättvättat. Själv använde jag en befintlig Fleecepläd från Hemtex som var c:a 170 x 130 cm.
Fleecetyger finns att köpa i många tygaffärer och skall man köpa tyget tror jag 150 x 120 cm räcker.

Lägg långsida mot långsida med ev. rätsida inåt och sy ihop påsen c:a 70 cm. Tycker man att påsen blir för bred nertill kan sidsömmen sneddas av neråt.
Vik påsen så att sömmen kommer på mitten och sy en söm nertill med avrundade hörn.(Om symaskinen har förstärkt söm använd gärna den, för det är lätt att sparka sönder sömmen.)
Om tyget fransar sig sicksacka sömmarna. Man kan man även bandkanta. (Min befintliga pläd hade en virkad kant runt om, den lät jag vara.)
Påsen skall sen vändas, så att sömmarna kommer inåt. Sy gärna fast en bit kardborrband mitt bak i midjehöjd, så att påsen inte glider ner.  Den är nu klar för användning. Trä påsen över fötterna med sömmen mitt bak.Åkpåse med fötter

Om spännband används över fötterna i rullstolen måste påsen ha ett c:a 12 cm långt sprund nertill, se bild.

Åkpåse för vinter måste göras mycket varmare. Min mamma fick låna en gratis genom Rehab. Den var jättefin, jag tror att materialet var Manchester, den var varmfodrad med blixtlås i sidan. Enda nackdelen med den var att hon måste kunna stå upp eller lyftas i för att komma i påsen.
…………………………………………………………….

Var åkpåsar för vuxna & större barn, täcken & filtar för rullstol, specialåkpåsar (för elmoped, skooterförare, benamputerade), heltäckande rullstolsplagg, thermobyxor, värmesits finns att köpa, se Åkpåsar och andra värmande plagg för benen – länkar till butiker
…………………………………………………………….
1 ruta = 5 cm =2inchesenkel åkpåse

………………………………………………………………..