Etiketter

, , , , , , , ,

20211202_093708.1000x1074 med text

Vantar liknande dessa har jag sett tidigare någonstans, så idén med tomteparet är inte min!
Vantarna på bilden har jag stickat åt en 8-åring.  
Man kan utgå från ett vanligt tumvantsmönster (finns flera om man söker på nätet med beskrivningar på två stickor, fem stickor och rundstickor).
…………………………………………..

Till mina vantar utgick jag från Land Fixats beskrivning.
 (Land Fixat är en del av tidningen land.se)

STICKA VANTAR – BILDBESKRIVNING STEG FÖR STEG
Beskrivningen på dessa tumvantar är i klassisk modell med en rak tumme och mudd, garn Raggi från Järbo (70 % ull och 39% polyamid), stickade med fem stickor i storlekarna 2 (4) 6 (8) 10 år (XS/7) S/8 (M/9) L/10.
Till mina vantar använde jag Järbos akrylbarn Lady som jag hade hemma, det är dock inte så varmt som ullgarn, men billigare! Det räckte med ett nystan av det röda garnet och av det vita garnet gick det bara åt lite grand.

Tomtebeskrivning: Jag följde vantbeskrivningen fram till det instickade garnet för tummen, därefter stickade jag med vitt garn 3 cm och sen med rött igen.
Ögon och mun broderade jag (enklare än att sticka). Hår och skägg sydde jag fast med ryaknutar. På respektive lugg lät jag bli att klippa upp garnet. Flickans flätor sydde jag fast, så att de inte skulle vara i vägen. Till luvorna gjorde jag tofsar.
Vantarna hann jag göra på en dag!


20211201_162430.med text

Beskrivning hur man gör en ryaknut, se: https://textilochtips.wordpress.com/2019/03/08/knyta-rya/
…………………………………………………..