Etiketter

, , , , , , , , , , ,

spetsblus2.15x20 cm med text-1_redigerad-1

Inspirerad av Tv-programmet På kryssning med Jane McDonald såg jag att hon i ett program hade ett nästan genomskinligt plagg ovanpå en T-shirt, likt denna här i bloggen. Jag tyckte att capen såg snygg ut och den hade dessutom fördelarna att den dolde eventuell mage och verkade vara lätt att ta på och av.

Tyget på hennes mönstrade cape tror jag var i tunn batist, kanske ett gardintyg. Eftersom jag inte hittade något liknande på nätet som jag tyckte var snyggt valde jag i stället ett tyg i spets (Nova 55% bomull och 45% polyester köpt på Ohlssons tyger https://www.ohlssonstyger.se/, liknande tyger finns i flera färger).

Modellen på denna cape kan kännas lite snäv eftersom tyget inte är elastiskt, önskar man mycket vidd kan Pelerin/Cape vara ett alternativ, se: https://textilochtips.wordpress.com/2013/04/28/pelerin/
.

MÖNSTER
Ritning

20210730_155512.20x10 cm med text

BESKRIVNING:

Efter att sytt ihop plagget mitt fram enligt markeringen, fållade jag halsurringningen med en smal fåll. Kanterna runt capen testade jag på flera sätt, enklast tyckte jag att det var att vika in ½ cm mot avigsidan, nåla och sy upp fållen med trestegs sicksack från rätsidan. Ett alternativ är att kanta med snedslå.
I sidorna nästade jag ihop plagget med ett par stygn så att det bildades ärmar, se markeringarna på mönstret. (Testa först om du tycker att placeringen blir bra.)
Alternativ hopsättning om man har svårt att trä i ärmar (t.ex. vid artros, stroke) är att fästa ihop sidorna med två små kardborrbandsbitar, påsybara magneter eller tryckknappar.

20210817_102649.20x14 med text   spetsblus3.15x11 cm med text_redigerad-1
………………………………………………………………..