Etiketter

, , , , ,

Badkappa-3434.jpg 1.

Denna badkappa tänkte jag skulle ha två funktioner!

  1. FÖR RULLSTOLSANVÄNDARE

  2. FÖR OMBYTE AV KLÄDER PÅ STRANDEN

För rullstolsanvändare föreslår jag att göra badkappan kortare bak så att den slutar vid ryggslutet, samt komplettera med en handduk som man lägger på rullstolssitsen. Detta för att kunna trä på sig plagget utan att behöva resa sig upp.
Om man har assisterad påklädning kan man göra badkappan öppen mitt bak, lägg då till extra tyg för knäppning. (Kan t.ex. knäppas med kardborrbands-bitar).

För att lätt kunna byta om till baddräkt alternativt klä på sig på stranden om man saknar badhytt. Badkappan behöver då vara ganska lång och vid. Också ärmarna måste vara vida så att man kan dra in armarna i plagget utan besvär och stående byta plagg. Om man har ett plagg som inte är öppningsbart som t.ex. en T-shirt måste man också dra in huvudet i badkappan för att få av jumpern. (Jag har provat, det fungerar!)

Plagget består av ett långt rektangulärt stycke med undantag för om tyget är mönstrat i en viss riktning. I så fall lägg ut delarna efter varandra och sy axelsömmar. (Jag gjorde på detta sätt eftersom jag inte ville ha båtarna och fyrarna upp och ner på ryggen.)

MATERIAL:
Tyg: Förslagsvis frotté
(finns t.ex. hos ohlssonstyger.se)
C:a 70 cm snedremsa (snedslå) går åt till halsringningen.

Till vanlig badkappa
Mät hur lång du vill ha badkappan, det går åt två längder om tyget är 140 cm brett, är tyget smalare får man skarva i för ärmarna. Längden på min badkappa är 110 cm.

Till badkappa för rullstolsanvändare
Mät hur långt du vill ha plagget. Är du rullstolsanvändare är det praktiskt att göra bakstycket kortare. Mät när du sitter: från axeln och ner till stolen, lägg till 5 cm så att det inte glipar om du t.ex. böjer dig fram. Se den streckade linjen på mönstrets bakstycke. Det går alltså åt mindre tyg på denna badkappa jämfört med ”vanlig badkappa”. Är tyget smalare än 140 cm brett får man skarva i för ärmarna.

Min övervidd är 90 cm och bredden på badkappans övervidd är där dubbelt så stor. Har man större övervidd gör badkappan vidare och med större ärmbredd.

.
BESKRIVNING
: Klipp ut delarna. Till sidsömmarna tag endast ½ cm sömsmån för att det inte skall strama i sömmarna under ärmarna. Prova först att huvudet lätt kommer igenom. Kanta halsringningen med snedremsor.
Sy två hällor för badkappssnodden. Mät ut var de skall sitta och sy fast dem samtidigt med sidsömmarna.
Fålla ärmhålen och badkappan nertill. Komplettera gärna med fickor.
.
.
20180722_161912

”BADKAPPSSNODD”

Eftersom det är rätt besvärligt att vira en så lång snodd virkade jag den istället med luftmaskor. Jag använde 5 vita ljusvekegarnsändar, färdig blev den 180 cm inklusive tofsarna, det gick åt 30 g ljusvekegarn. I början och i slutet på snodden gjorde jag en knut. Tofsarna som bildades under knuten såg lite taniga ut, så där stack jag in lite extra garn som jag knöt in.
……………………………………………………………….

……………………………………………………………….