Etiketter

, , , , , , , , ,

Blus Text 4

Denna blus är mycket lätt att sy och enkel att ta på och av. Blusen tänkte jag skulle kunna fästas ihop i ena eller båda sidorna med magneter. Använder man Pacemaker skall man i stället använda sig av kardborrebandsbitar eller tryckknappar eftersom magneterna kan störa frekvensen. Har man ingen funktionsnedsättning kan man i stället sy ihop sidsömmarna och trä blusen över huvudet.

121. 10x13. Med text-blus Off schoulder

Blusen kan också användas som ”Off shoulder” dvs ett plagg som visar axlarna, det är mycket modernt för tillfället. (När jag häromveckan var i Venedig såg jag många blusar urringade på detta sätt, nackdel tycker jag som är en gammal tant är att det känns obekvämt och att BH-banden lätt syns).
………………………………..

MATERIAL:

Tygåtgång: 1 eller 2 längder beroende på tygets bredd och storleken på plagget.
Till blusen som syns på bilden räckte det för mig med en längd eftersom tyget var 140 cm brett och min övervidd 100 cm. Längden på blusen kan varieras, till min blus gick det åt 60 cm och den blev då 53 cm som färdig.
Sytråd och resårband.
Till knäppen magneter. (På min hade jag två i var sida, har man en längre blus behöver man fler).
Magneter säljs bl.a. av. av Bibbis textil, Tygverket i Stockholm och Ohlssons tyger (när det gäller Tygverket & Ohlssonstyger säljs de inte i deras webbutiker utan endast i deras vanliga butiker).
………………………………..

121.Blus 5x3 med text-
.
BESKRIVNING

Blusen består av två lika 4-kantiga delar.
1. Börja med att sy ihop axelsömmarna. C:a 5 cm långa sömmar i överkanten på båda sidorna med 3 cm:s sömsmån.
2. Fålla de fyra sidsömmarna på maskin.
3. Vik ner överkanten och sy en dragsko på maskin för resårbandet.
4. Dra i resåren i kanalen (det går lätt med en säkerhetsnål fastsatt i resåren), prova så det blir lagom långt och sy ihop resåren.
4. Fålla upp nertill.
5. Mät ut hur stora ärmhål du vill ha och sy i magneterna 2 – 3 i var sida.

:

Blus. Med.text.11x15

Mönster på fler toppar och blusar finns t.ex. i Jenny Hellströms böcker:
SY! Från hood till skjortklänning säljs bl.a av Adlibris & Bokus och
Sy! Urban collection säljs bl.a. av Adlibris & Bokus 
……………………………………………………………………….