Etiketter

,

Omlottkjol Sim sala bim

Kjolen på bilden sydde jag ursprungligen till min då 90-åriga mamma, på bilden har hennes barnbarnsbarn på sig den, dock med avkortad kjol!

 Gott Nytt År 2017 önskas alla mina läsare!

Nu i år har det blivit över en halv miljon besök på mina bloggar!

På min blogg Handikapptips har jag nu 2017-01-01 fått 376 857 visningar och på min Textilochtips-blogg 146 590 visningar, tillsammans drygt en halv miljon!

VARFÖR JAG BÖRJADE BLOGGA

Bakgrund: Min mamma och moster blev 97 respektive 99 år gamla, båda har haft ett aktivt liv, men blev i 90-årsåldern dementa, inkontinenta och rullstolsburna. Själv är jag pensionär med bl.a. textillärarutbildning och även arbetslivserfarenhet inom vården.

När min mamma och moster bodde på respektive äldreboenden sydde jag omlottkjolar till dem som var mycket lätta att ta på och av. (Se bilden ovan). Personalen tyckte att de var mycket praktiska och bad mig t.o.m. att jag skulle tillverka och sälja sådana. Det hade jag vare sig lust eller möjlighet till, men jag sa att jag kunde tänka mig att lämna ut mönster och beskrivning gratis på nätet.

Eftersom det finns många sykunniga i vårt land och kläder för personer med rörelsehinder ofta är dyra på grund av att de inte sys upp i så stora upplagor tänkte jag att fler skulle kunna ha glädje av lättpåsatta kläder för såväl kvinnor, män som barn, det var därför jag började blogga.

Först hade jag bara tänkt skriva om kläder och mönster, men eftersom jag också har erfarenhet av dementa och personer med olika funktionsnedsättningar tänkte jag att jag kunde blogga om det också. Och det visade sig vara lyckat för jag har faktiskt fler sökningar på Handikapptips-bloggen jämfört med Textilochtips-bloggen.

VAD MINA BLOGGAR HANDLAR OM 

Handikapptips handlar om aktiviteter och hjälpmedel vid olika former av funktionsnedsättning, rekreation och tips på hur man kan förbättra sin situation m.m.

Textilochtips handlar om lättpåsatta kläder, dels sådana man kan köpa och dels mönster eller anvisningar till hur man kan sy sådana kläder eller anpassa befintliga. Bloggen handlar också om textila tekniker som är användbara vid rörelsehinder t.ex. om man bara kan använda den ena handen.

MINA MANNEKÄNGER får aldrig betalt eftersom det är en ideell blogg utan vinstintresse. Från början var det mest min man och jag som förekom på alla bilder, vilket blev lite tjatigt i längden, men nu har jag som tur är också fått halva släkten och vänner att ställa upp.

VILKA INLÄGG SOM FÅR FLEST BESÖK OCH VARIFRÅN SÖKNINGARNA KOMMER

Min Handikapptipsblogg startade jag i september 2012. Från början handlade bloggen både om hjälpmedel, aktiviteter och kläder, men eftersom ämnet blev så stort delade jag i februari 2013 upp den till två bloggar; Handikapptips respektive Textilochtips.

Vad som jag är mest förvånad över är hur alla hittar mina bloggar som är skrivna på svenska, sökningar kommer från alla jordens hörn. De flesta sökningarna är från Sverige, ganska många från övriga nordiska länder, många från Amerika men bloggarna får t.o.m. enstaka sökningar från så avlägsna platser som Indien, Guadeloupeöarna, Montenegro, Sydkorea och Mongoliet!

provdocka
Fotot som jag har på min Textilochtips Facebooksida är från min gamla provdocka jag köpte begagnad när jag gick på textillärarseminariet för över 50 år sedan!

Textilochtips har flest sökningar på: Mönster, Tygval & sybehör, Åkpåse, Underkläder, Stickning-Litteratur, Omlottkjol och Påtning.

Handikapptips har flest sökningar på: Stolar & fåtöljer, Förhöjning av möbler, Butiker, Aktiviteter vid demens, Hjälpmedel för på- & avklädning, Bekväma skor, Bord & brickor, Toaletter, Semestertips i Sverige, Rehabiliteringsanläggningar, Skosnören som inte behöver knytas och Bad.

MOTIVERING FÖR ATT BLOGGA

Jag tycker det är roligt att blogga och kunna känna att jag fortfarande kan vara till nytta trots att jag är en gammal pensionerad tant.
I början av mitt bloggande skrev jag flera inlägg per månad, men jag har nu dragit ner på takten till cirka ett inlägg i vardera bloggen per månad, eftersom min man och jag nu fått alltmer jobb på Läkare Utan Gränser (som vi tycker är en mycket bra organisation), där vi sedan 20 år tillbaka är kontorsvolontärer.

Min man är inte intresserad av att blogga, men hjälper mig med korrekturläsning och fotografering. Han har också illustrerat flera av mina inlägg med sina trevliga teckningar.

Vad som också tar mycket tid är att uppdatera befintliga inlägg, vilket jag borde göra oftare! Det är otroligt många webb-adresser som det hänvisas till i mina bloggar där det efter kort tid efter att jag skrivit inläggen står Sidan kan inte hittas när man klickar på dem, beroende att sidorna antingen bytt plats, skrivits om eller tagits bort.

Länk till beskrivning av omlottkjolen: Omlottkjol rynkad
……………………………………………………………………….