Etiketter

, , ,

161.A med text.1026x500.

När jag mönsterstickade ovanstående vantar till min dotter kom jag på att det var praktiskt att fodra vantarna så att hon slapp fastna med naglarna i baksidans garnflotteringar. (Jag vet att man kan sno garnet på baksidan vid mönsterstickning, så att flotteringarna inte blir så långa, men jag tyckte att det blev bra så här och dessutom blev de lite varmare!)

Till foder använde jag sidentrikå från min lapplåda. 
Fodret gjorde jag 1½ cm större än vantarna så att de inte skulle strama, eftersom vantarna är mer töjbara än fodret. Sömmarna sydde jag på maskin. 
Fodret sydde jag sen fast med dubbel sytråd och lösa stygn vid resåren.

Gratismönster på de dessa vantar (mönster finns också till mössa) kommer från allas: https://www.allas.se/handarbete/stickbeskrivning-mossa-och-vantar-med-julmonster/204656
…………………………………………………………………………………………………….
.
161.A Med text.1021x500

Dessa vita vantar med blå & rosa mönster har jag ärvt av min mamma och trots att de var av ullgarn frös jag om händerna om det var kallt ute, kanske beroende på att vantarna var i största laget. Också dessa vantar fodrade jag, men nu med ett stickat yllefoder, som jag sydde fast med ullgarn i nerkanten på vantarna.
Fodren till vantarna stickade jag något kortare än vantarna och något smalare, så att inte det övre lagret skulle strama. 
……………………………………………………………………………..