Etiketter

, , , , , , , , ,

nattdrakter

Mysnattlinnet kan sys med kort eller lång ärm och göras öppningsbar i sidan för personer med rörelsehinder eller för de med inkontinens som använder skydd som behöver bytas under natten.

Nattlinnena på bilden är sydda i vanligt bomullstyg köpta på Ohlssons tygers rea. Vill man ha ett lite varmare nattlinne föreslår jag flanell eller bomullsjersey.

Utmed det blommiga nattlinnets ena långsida och ärm satte jag fast nittryckknappar, på den andra sidan testade jag tryckknappsband.

arm-2arm-1

.

.

                                                                         .
.

Nittryckknappar                                                    Tryckknappsband                                         

På det röda långärmade nattlinnet sydde jag fast vanliga tryckknappar på den ena långsidan och ärmen, den andra sidan sydde jag ihop på maskin.

(Som alternativ knäppning i sidorna kan man också sy i knappar med knapphål eller knyta med trikåband. Jag har tidigare testat hopsättning med kardborrband med mindre lyckat resultat. Kardborrbandet lyckades jag sparka upp nertill på nattlinnet och då skavde det.)

Beskrivning:
Börja med att mäta övervidden samt vilken längd du vill ha på nattlinnet och ärmarna.

På bilden ligger tyget dubbelt med vikning vid axeln på såväl plagget som på ärmarna. (Mortelstöten ligger på för att det hela inte skull glida ner på golvet vid fotograferingen!)

nattlinne-tillklippt

Bredden på fram- respektive bakstycket är ½ övervidden + c:a 30 cm.
Exempel: min övervidd är 96:2=48 + 30= 78 cm

Ärmarna är 70 cm breda.

Tygåtgång: 2 gånger nattlinnets längd + till ärmarna, hur mycket som går åt beror på tygets bredd och hur långa ärmar man vill ha. (Om du vill ha resår nertill på ärmarna, beräkna 5 cm extra till fållen, annars räcker det med ett par cm.)
Snedremsa: runt halsen: c:a 75 cm
Till ev. resårband nertill runt ärmarna går det åt c:a ½ m.


BESKRIVNING FÖR BÅDA MODELLERNA:

  1. Klipp ut delarna.
  2. Sy fast snedremsa runt halsen. Halsen är c:a 20 x 14 cm. För enkelhetens skull har jag gjort lika urringning fram som bak. Kontrollera att huvudet lät går att trä igenom innan du syr fast snedremsan.
    .

BESKRIVNING på vanligt nattlinne:

  1. Nåla fast båda ärmarna på nattlinnet räta mot räta och sy fast dem c:a 1 cm från kanten.
  2. Sy ihop sidsömmarna och ärmarna. Om du vill ha nattlinnet lite vidare nertill låt gärna sidsömmarna ha sprund nertill.
  3. Fålla nattlinnet nertill.
  4. Ärmarna kan man antingen fålla nertill eller sy i en dragsko och trä i resår.

BESKRIVNING med öppningsbar sida:

  1. Fålla den ärm som skall kunna öppnas med 2 ½ cm breda sidsömmar.
  2. Nåla fast båda ärmarna på nattlinnet räta mot räta och sy fast dem 3 cm från kanten.
  3. På den sida som skall vara öppningsbar i sidsömmarna gör en fåll 2½ cm bred. (Om man så önskar kan man sy ner sömmarna där ärmarna är påsydda.) Se bilden.
    nattlinne-detalj
  4. På den motsatta sidan, sy ihop sid- och ärmsöm.
  5. Fålla nattlinnet nertill.
  6. Ärmarna kan man antingen fålla nertill eller sy en dragsko och trä i resår.

bibbis-textil-65590037-xmjp1

.

.

.

.

Foto: Bibbis Textils hemsida

Tryckknappsband säljs bl.a. av Bibbis Textil. Banden är 18 mm breda med tryckknappar fastsatta med 25 mm:s mellanrum. De är praktiska, de går snabbt att sy fast på maskin, nackdelar är att det är många knappar att knäppa och själva banden kan upplevas lite stela, speciellt i armhålan. Jag klippte därför separat ut banden dels för ärmen och dels för långsidan och lät de glipa lite mitt i armhålan.

Nittryckknappar, tycker jag är rätt besvärliga att klämma fast och verktyg erfordras. När man knäpper ihop dem måste man trycka ganska hårt, det är därför viktigt att när man hjälper någon med påklädning att man sätter sin egen hand under som mottryck så man inte gör illa den person man hjälper. Eftersom nattlinnet är vitt och inte glipar så lätt placerade jag nittryckknapparna glest med 10 cm:s mellanrum.
Nittryckknappar och Prym-tång säljs av bl.a. Bibbis Textil Skapamer och  Ohlssons tyger.

Hur nittryckknappar sätts fast finns beskrivning på följande inlägg. Klicka här

Vanliga tryckknappar fungerar också, men det medför ett visst besvär med att sy i så många.

Väljer man knytband finns smala trikåband att köpa men jag tror få väljer dessa eftersom det tar lång tid att knyta dem när man skall ta på nattlinnet. Säljs t.ex. av Bibbis Textil
…………………………………………………………………….

Beskrivning på ytterligare sovplagg, se:
HOKUS POKUS praktiskt sovplagg vid omfattande rörelsehinder
Nattskjorta för dam och herr
Romantiskt nattlinne, lättsytt 
…………………………………………………………………….