Etiketter

, , , ,

Kjol superenkelKjolen på bilden är en av mina favoriter sedan c:a 20 år tillbaka i tiden. Den är i 100 % polyester och skrynklar sig inte alls. Själv kallar jag den för ”cykelkjolen” inte för att den är bekväm att cykla i, utan för att jag haft den nedknycklad i ryggsäck flera gånger på cykelsemester. En kjol i samma modell fast lite snävare och i jersey sydde faktiskt min man till vår dotters förundran, fast han aldrig sytt något på maskin tidigare. Det var nämligen så att hon hade fått jobb på MacDonald (detta var för länge sedan) där det fodrades att man skulle ha svart kjol och det var lite bråttom med det hela.

Kjolen har ingen knäppning och kan dras på såväl upp- som nerifrån. Vill man inte ha synlig resår i midjan kan man t.ex. ha Svart sammetskjol 2en T-shirt utanpå. Om tyget inte har något utpräglat mönster eller ledd, kan man ta tyget på ”fel” ledd och får på så sätt bara en söm. I annat fall får man sy kjolen i två våder med två sömmar.

Den långa snäva kjolen med sprund är sydd i krossad plysch (inhandlat på Ohlssons tyger, toppen är köpt).

Tygåtgång
Snäv modell: Mät längden som du vill ha. Mät stussvidden och lägg till c:a 10 cm, så att den lätt går att få på eller av. Lägg till för sömsmån c:a 2 cm i sidsömmar och c:a 10 cm för fåll och invikning upptill. Använd gärna jersey till snäv kjol.
Om du gör kjolen snäv och mycket lång gör då gärna ett sprund, så det blir lättare att gå i den. Lägg i så fall till mer sömsmån i sidan.
Vid modell: Vidd och längd som man önskar, den på den övre bilden är 150 cm på bredden och 77 cm lång. Lägg till för sömsmån, se ovan.
Resår: Midjemåttet + c:a 5 cm c:a 2½ cm bred.

Arbetsbeskrivning:

1. Sy ihop sidsöm/sidsömmar – pressa isär. Sicksacka sidsömmar samt upptill på kjolen.
3. Vik ner c:a 3cm upptill mot avigsidan, sy en kanal så att du kan trä i resåren (har du bredare resår måste du anpassa kanalen därefter).
4. Trä i resåren, nåla ihop den med en säkerhetsnål och prova så att den passar dig, sy sen ihop resåren. (Om man är duktig på att sy, kan du sy fast resåren med ett par stickningar rakt igenom, för att den inte skall vika sig. Man måste då sträcka ut resåren samtidigt, annars kommer man inte i kjolen. Obs, dessa stickningar är inte nödvändiga!)
5. Fåll; antingen kan du fålla upp kjolen på maskin eller sicksacka och smygsy upp fållen för hand.